tirsdag 17. november 2009

"Herre Gud, ditt dyre navn og ære" av Petter Dass


De fleste har hørt denne salmen en gang i blant, enten i kirka, på konfirmantundervisning eller i andre sammenhenger, men de aller færreste kan innholdet i hele salmen. Selv er jeg blant disse som kan den første linja, og som kanskje husker mer etter hvert som sangen blir sunget. Dermed visste jeg ikke hva innholdet i selve salmen var, og første gang jeg leste den tenkte jeg at dette måtte være en overdreven versjon av den originale.

Etter å ha diskutert salmen i klassen, fikk jeg vite at dette faktisk var den ekte salmen, noe som var ganske overraskende for meg!


Salmen ”Herre Gud ditt dyre navn og ære” er skrevet av Petter Dass i 1698, men ble ikke trykket før i 1715. Salmen kom inn i salmebøkene i 1909.

Vi kan plassere denne salmen i barokken som var på 1600-tallet.


Noe som kjennetegner salmen er overdrivelse, som var det som gjorde til at jeg antok at dette ikke var den salmen som blir sunget i kirka. Men i barokken var det mye overdrivelse, og dette gjenspeiles i tekstene fra denne epoken. Forfattere fra denne perioden tok ofte opp et religiøst emne, og denne salmen er intet unntak for den har et sterkt bibelsk preg.


Kilder:

http://folk.uio.no/jonv/norsksider/hergud.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Petter_Dass

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar