mandag 11. januar 2010


Glory, glory, Man United, And the reds go marching on, on, on!

Hver eneste dag lenker tusenvis av mennesker seg til tv-skjermen for å se favorittlaget sitt spille fotballkamp. Hvordan har det seg slik at en person kan føle seg så tilknyttet til et lag som ofte befinner seg i et land langt borte?
Man trenger ikke å være super fotballinteressert for å ha et favorittlag. De fleste har et lag som får dem til å smile litt bredere når de vinner.

Som dere kanskje har skjønt av innledningen, er det Manchester United som ligger mitt hjerte nærmest!
Jeg startet min karriere som ManU-supporter da jeg var ca 12år gammel. Samtidig kom min interesse for fotball generelt. Lagvalget var nok basert på at Ole Gunnar Solskjær var Norges mest kjente fotballspiller på den tiden, og at min eldre fetter for lengst var helhjerta supporter.

Manchester United regnes blant en av de fire store i England, sammen med Chelsea, Liverpool og Arsenal. United er regjerende ligamestere i engelske Premier League, og ligger for tiden på en andre plass i årets liga, ett poeng bak ledende Chelsea, men med en kamp mer spilt. De vant også Champions League i 2007/2008 sesongen og VM i fotball for klubblag i 2008.


Her er litt enkel fakta:

- Laget ble dannet i 1878 under navnet Newton Heat.

- Byttet navn til sitt nåværende i 1902.

- Kallenavn: The Red Devils.
- Hjemmebane: Old Trafford.

- Spiller med flest kamper: Ryan Giggs (814 kamper)

- Kaptein: Gary Neville (Neville har hatt hele sin profesjonelle karriere i klubben, og har vært

klubbens førstevalg på høyrebacken siden 1994)
- Hovedtrener: Sir Alex Ferguson.

Kilder: http://no.wikipedia.org/wiki/Manchester_United
Bilde: http://www.footiedb.com/wp-content/uploads/2008/04/manchester_united_7_1600x1200.jpg

1 kommentar:

  1. Jøss, nå lærte jeg noe nytt om deg Elin! :)Fin innledning! :)) Fanger leseren:)

    SvarSlett